Op safari in wildreservaat Welgevonden - Reisverslag uit Welgevonden, Zuid-Afrika van Natascha en Stephan - WaarBenJij.nu Op safari in wildreservaat Welgevonden - Reisverslag uit Welgevonden, Zuid-Afrika van Natascha en Stephan - WaarBenJij.nu

Op safari in wildreservaat Welgevonden

Door: Stephan en Natascha

Blijf op de hoogte en volg Natascha en Stephan

12 September 2017 | Zuid-Afrika, Welgevonden

09-09-2017 t/m 12-09-2017

Afgelopen zaterdag vertrokken we vanuit Johannesburg in de richting van wildreservaat Welgevonden. Na een rit van ruim 4,5 uur in plaats van 3,5 uur waren we eindelijk aangekomen bij onze ophaal locatie. We hadden namelijk het verkeerde adres gekregen en stonden aan de andere kant van de berg. Gelukkig moesten we om hier te komen niet een vreselijk grevel bergweggetje over waarbij de bumper het ter nouwernoot had overleeft (wel dus). We hebben dus een klein uurtje omgereden, maar agh hé wat daarna kwam maakte alles goed en we waren nog op tijd ook. Onze Ranger, Jonathan, stond netjes op ons te wachten. Onze spullen werden overgeladen in een 4x4 en onze huurauto ging de stalling in. Al snel reden we door de hekken van het reservaat. We hadden niet voormogelijk gehouden dat de weg naar onze lodge al een safari opzich was. We reden de hekken binnen en zaten direct midden in de bush bush. Al gauw rende de zebra's, genoe's, antilopen, knobbelzwijnen en nog veel meer ons tegemoet. Na een half uur kwamen we aan bij onze lodge in de middle of nowhere. Er was werkelijk niets anders dan onze lodge, waar maximaal 10 mensen verblijven. We kregen gelijk het mooiste huisje van de lodge toegewezen, een mini villa met uitzicht over de vallei. Vanuit het bad kon je zelfs de beesten voorbij zien komen. We hebben allebei nog nooit zoiets gaafs gezien en hadden deze voorstelling nooit kunnen maken.
s'Middags na een fantastische lunch gingen we rond 15:30 op onze eerste game drive. We reden nog maar net weg uit de lodge of we hadden onze eerste neushoorns al gespot. Gek dachten wij, die zijn toch zeldzaam.. Dat klopt, alleen in het wild reservaat Welgevonden gaat het zo goed met de neushoorns dat ze zich voortplanten als kool. Overal lopen ze met kleintjes rond. Het reservaat bezit zelfs een kwart van het aantal neushoorns in heel Zuid-Afrika. De beveiliging hier is dan ook heel streng. Er vliegen drones, er liggen mensen in de bergen met geweren en er zijn allemaal systemen om te voorkomen dat stropers hun slag slaan. De laatste stroper was dan ook in 2014 gespot.
Al snel stonden we ook oog in oog met een mega olifant.
Wat een indrukwekkend dier is dat!
Onderweg kwamen we nog veel meer verschillende diersoorten tegen zoals in het begin genoemd (gek genoeg vind je die al heel snel niet meer zo interessant).
Rond een uur of 5 stopten we voor een borrel... Ja, ze borrelen hier graag onder het genot van een hapje en een drankje tijdens de zonsondergang. En wat een fantastische zonsondergang is dat! Terwijl we hier stonden kwamen de neushoorns met een kleintje ook nog even langs en stonden zij op nog geen 50 meter van ons rustig te grazen.
Hierna weer op pad, om nog de giraffen, de hier zeldzame Buffelo (Jonathan de ranger had hem zelf al maanden niet gezien) en nog een groep olifanten te spotten.
Rond een uur of 20:00 kwamen we terug bij onze lodge. Hier werden we ontvangen met een welkomstdrankje en een warme natte handoek om al het stof uit je gezicht te poetsen. Na een lange dag kregen we vanavond opnieuw een culinair hoogstandje voorgeschoteld. We konden nu al merken dat we hier vreselijk verwend gingen worden de komende dagen.
Hierna gauw naar bed, want de wekker stond al om 05:30. Om 06:00 zaten we alweer paraat in de 4x4 en aangezien we de avond ervoor hadden gemerkt dat het zonder het zonnetje toch best fris kan worden, zaten we allebei in onze winter jasjes met een dik kleedje om in de 4x4. Die ochtend konden we aanschouwen hoe vreselijk mooi de zonsopkomst hier is. Een fel brandende rode bol die in nog geen 5 minuten aan de hemel staat. Onderweg vertelde Jonathan gehoord te hebben dat de hyenas op de berg liepen en puppies hadden gekregen. Dus wij op naar de berg over smalle paden, door water en bossaches. Onderweg uiteraard nog wat mooie dieren gespot. Eenmaal aangekomen op de berg vonden we hier inderdaad de hyenas met de pups. Wat ons opviel was dat zij absoluut niet schuw waren en een van hen zelfs even gezellig aan onze auto kwam snuffelen. Toen hij begon te knagen werd het tijd om hem weg te sturen, want dat was dan ook weer wat overdreven. Bij terugkomst stond er een heerlijk ontbijt voor ons klaar en na dit ontbijt hebben we even aan het zwembad van de zon en het prachtige uitzicht vanaf de lodge kunnen genieten. Na de lunch was het tijd voor de zoektocht naar de leeuw, want die stond nog op het lijstje. 's Ochtends hadden we al wel wat sporen gezien, maar de leeuw zelf had zich volgens Jonathan al een tijd niet laten zien. De drive begon met een hoop dieren, zoals verschillende giraffes en neushoorns, maar van de leeuw was geen spoor meer te bekennen. Op een open veld hebben we onder het genot van een drankje en wat snacks van de zonsondergang genoten.. Bij terugkomst stond er een heerlijke BBQ klaar en hebben we bij een kampvuur heerlijk met zijn allen gegeten en gedronken. De volgende ochtend waren we wederom vroeg uit de veren. Al snel vonden we verse sporen van de leeuw.. Hij moest nu in de buurt zijn. Tijdens onze zoektocht hoorden we over de radio dat een andere ranger hem inderdaad in de buurt gevonden had. Bij aankomst zagen wij de leeuw op zijn gemak over het pad lopen. Van ons trok hij zich niks aan, totdat hij het wel welletjes vond. Hierna verdween hij het groen in en was hij uit het zicht.
Hierop zijn we op de weg terug naar de lodge nog langs een watertje gereden alwaar we een nijlpaard omhoog zagen komen. De nijlpaard was alleen een beetje schuw en verdween iedere keer na enkele seconden weer onder water.
Hierna zijn we weer terug gegaan naar de lodge.
We waren trouwens steeds met vier of zes mensen op safari en hoe grappig ook: er was nog een Nederlands stel uit Rotterdam, dat op 31 augustus getrouwd was. Zij in een prinsessenjurk en hij in een blauw pak. We bleken zelfs bekenden van elkaar te kennen. Kleine wereld, zelfs hier!
Het andere stel kwam uit Zuid. Onderweg op safari kwamen we al steeds een privé vliegtuigje tegen en vroegen we ons af of dit nou een toeristenvliegtuig was of dat hij van een rijk persoon was. Deze bleek op de laatste dag van hen te zijn. Ze waren een lekker weekendje weg en vlogen even heen en weer vanaf Pretoria (wat echt super dichtbij is). Op de dag van hun vertrek vlogen ze nog even over de lodge en zwaaide met de vleugels.. wat een leven.
De Nederlanders vertrokken ook die dag.
s'Middags kwamen er nieuwe gasten, een gezellige Afrikaanse familie. Die middag gingen we opnieuw op game drive. Omdat zij de leeuw nog niet gezien hadden, besloten we daar nog even naar te zoeken. Na een lange zoektocht waarbij we weinig dieren gezien hadden, hoorden we tijdens de sun-downer uit de auto plotseling een hele harde brul van een leeuw. We zagen aapjes en andere dieren de bosjes uit rennen en besloten zelf ook maar weer terug in het voertuig te gaan. De leeuw zelf konden we eerst niet vinden. We gingen dus statisch bij een watertje staan waar we hem als laatste hoorde. Daar kwam weer een mooie hippo omhoog. Ook zagen we ogen van waarschijnlijk een krokodil. Het was alleen al donker, dus dat zagen we niet goed. Plotseling hoorden we een enorme brul voor ons. We waren de hippo aan het filmen, dus die brul hoor je hoe cool ook maar al te goed. Na een lange spannende zoektocht in de duisternis waarbij we de leeuw steeds niet zagen, maar wel mega hard hoorde grommen en brullen, zagen we hem plotseling in het gras voorbij lopen. Gek gezegd maakte de brul eigenlijk veel meer indruk op ons dan dat we hem s'ochtends gezien hadden.
De leeuw verdween na enkele seconden weer in de bosjes.
Onderweg terug nog aan het bekomen van hetgeen wat we zojuist gehoord en gezien hadden, dachten we een jakhals te spotten die over de weg liep. Dit bleek te kloppen alleen waar we een beetje van schrokken is dat er plotseling een grote leeuwin naast ons liep! Wat een geluk, onze avond kon niet meer stuk.
Aangekomen bij de lodge konden we even opfrissen in de kamer. Daar aangekomen bleek er een aangename verrassing voor ons te zijn, een diner bij ons eigen huisje, op het balkon onder de prachtige sterren. Er lag een hartje op ons bed en er stonden overal kaarsjes! Een echt honeymoon afscheid. Morgen was namelijk onze laatste dag hier en hoe leuk, ze doen hier kennelijk altijd iets bijzonders voor honeymooners!
Wat een verhaal weer en dan hebben we jullie de helft van de gespotte dieren bespaart. We hebben dan ook het gevoel hier niet 4 dagen te zijn geweest maar echt een dikke week. We zijn allebei gebroken van al deze mooie indrukken.
Op naar onze laatste dag hier en daarna weer door!

• 14 September 2017 - 11:06

Hans:

Denk dat jullie liefde voor Afrika nu ook ontwaakt is.
    Hoe mooie kan het zijn om de dieren in hun eigen omgeving te zien.

• 14 September 2017 - 11:12

Hilleke:

Wat indrukwekkend allemaal, dit gaat nooit vervelen....

• 15 September 2017 - 00:06

Atie:

Geweldig allemaal wat jullie meemaken. Heel gaaf! Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.