Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Natascha en Stephan - WaarBenJij.nu Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Natascha en Stephan - WaarBenJij.nu

Johannesburg

Door: Natascha Keizerwaard - Hofman ;)

Blijf op de hoogte en volg Natascha en Stephan

08 September 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Na eergisteren het Nederlandse land te hebben verlaten, zijn we gisteren geland in Johannesburg, Zuid-Afrika. Na aankomst werden we direct opgewacht door onze gids en taxichauffeur welke ons naar ons hotel bracht. Ook hier heb je spits uur en aangezien we rond half vijf weggereden hebben we mogen genieten van de files die ook dit land heeft. Naarmate het schemeriger werd en we nog steeds in de file stonden besloot onze taxi chauffeur een short cut te nemen. Voor ons gelijk een stukje sightseeing, midden door de ghetto van Johannesburg, de taxichauffeur zei ons later dat dit misschien toch niet de verstandigste weg was, maar agh, we wisten allebei direct waar we aan toe waren. Met het donker binnen op een veilige plek was dan ook zijn boodschap die we onthielden. Aankomen bij ons hotel kregen we gelijk een honeymoon upgrade en een fantastisch mooie kamer in een soort bungalow met uitzicht over het zwembad.
Vandaag, vrijdag 8 september, werden we al vroeg uit bed gebeld, onze huurauto was er.
Gek wel, aangezien in onze planning stond dat we die pas op dag drie zouden krijgen, maargoed nooit weg om vast makkelijk uit de voeten te kunnen en kennelijk hadden we er al voor betaald !
Na een fantastisch ontbijt, ja echt beter konden we niet wensen, wilden we naar het centrum van Johannesburg gaan om daar vanuit de 'Top of Afrika' Johannesburg te bekijken. Je kon hier namelijk naar de 50 e verdieping en had dan een adembenemend uitzicht over de gehele stad hadden we gelezen. Onderweg viel het ons, zacht uitgedrukt, op dat we totaal geen toeristen tegen kwamen. We zagen een groot plein waarop allemaal mensen op een soort vuilniszak lagen en nog meer erbarmelijke omstandigheden die ons deden realiseren hoe goed we het wel niet in Nederland hebben.
Midden in dit alles lag onze bestemming. Daar aangekomen hebben we gezocht naar veilige parkeergarage. Eenmaal binnen, liepen we vol goede moed naar de liften. Deze bleken buiten werking.. De parkeerwachters keken ons alleen maar schaapachtig aan en al gauw kwam er een man naar ons toegereden om ons te vertellen dat alles dicht was en dat we maar beter konden vertrekken.
Zo gezegd zo gedaan. Dan maar op naar onze volgende bestemming, New town, maar dit bleek ook geen goed plan.
Van daaruit zijn we dus doorgereden naar het apartheidsmuseum. Wat een indrukwekkende foto's en verschrikkelijke beelden hebben we daar gezien. Het was ons al snel duidelijk waarom we niet overal zomaar konden komen als "blanken" en we soms zoals in de garage iets anders worden behandeld (de man die hielp was zoals jullie begrijpen blank ").
Maar gek genoeg begrijpen we allebei heel goed waarom dit gebeurt. Verschikkelijk wat wij blanke mensen hebben gedaan in het verleden (en dan te bedenken dit is nog niet zo lang geleden is en nog steeds speelt ) .
Het is voor ons dan ook even wennen dat je overal op moet letten. De bijgeleverde navigatie hebben we dan ook maar niet aan ons raam geplakt, de deuren van de auto moeten op slot en je bent constant in een staat van alertheid. We zijn namelijk gewaarschuwd voor carjackings en andere vervelende situaties die hier plaatsvinden als ze ook maar even door hebben dat je een blanke toerist bent. Opzich valt het tot nu toe mee maar we vinden het soms moeilijk om ons werkoog te negeren ;)

Johannesburg is een diverse stad met twee uiterste die vlak naast elkaar leven.
Na maar liefst drie uur rond te hebben gelopen in het bijzondere museum, zijn we naar Gold Reef city gegaan. Dit is een soort miniatuur Johannesburg waar je rond kan lopen en heeft een beetje een Las Vegas uiterlijk. Alles zit bij elkaar, van pretpark, winkels tot casino's.
Vanavond zijn we naar Maboneng Precinct gegaan. Dit zijn een soort straatjes met meerdere tentjes waar je gezellig kan eten onder het genot van echte live muziek. Na onze zoveelste eerste reactie van oké nu heel gauw doorrijden dit is niks reactie, toch besloten het een kans te geven en een rondje met de auto te rijden. Wel fijn alle straat verlichting was uit en uit alle hoekjes en gaatjes rende mensen plotseling de straat over wel een lekker gevoel kunnen we jullie vertellen. Maargoed als we dit schrijven hebben we het ook overleefd haha. En inderdaad naast de getto straatjes bevonden zich hele leuke tentjes. Nu de auto nog parkeren, al gauw werden we aangesproken door een soort parkeerwachter voor een plekje. Nu nog naar het plekje wat we hadden gezien. Rugtassen voorop en lopen maar. We zijn bij een heel leuk tentje terecht gekomen genaamd "the good stuff" en hebben hier allebei van een heerlijke pasta genoten. Al met al een bewogen dag met vooral veel onbeschrijflijke momenten.
Morgen op naar een privé reservaat Welgevonden in Tzaneen.

• 08 September 2017 - 21:45

Hans Hofman:

Welkom in de wereld van de apartheid. Zo te lezen hebben jullie een dagje genieten achter de rug. Overigens was dit dag 3 dus die auto klopt dan ;-)

• 08 September 2017 - 22:09

Atie:

Het klinkt allemaal heel spannend. Gelukkig hebben jullie ervaring met het opmerken van gebaar. Hou het allemaal goed in de gaten! En geniet van de safari!

• 08 September 2017 - 22:49

Hilleke:

Nou het klinkt wel spannend allemaal. Pas goed op elkaar en geniet. Veel plezier op de safari !!