van Grafton tot Newcastle - Reisverslag uit Grafton, Australië van Natascha en Stephan - WaarBenJij.nu van Grafton tot Newcastle - Reisverslag uit Grafton, Australië van Natascha en Stephan - WaarBenJij.nu

van Grafton tot Newcastle

Blijf op de hoogte en volg Natascha en Stephan

23 November 2015 | Australië, Grafton

Onderweg naar het zuiden stranden wij in Grafton. Deze plaats stond bekend om zijn prachtige paarse bloemen die rond het einde van oktober aan de bomen hingen en zorgden voor een heerlijke geur op straat. Wij hadden geluk, want deze bloemen bleken nog overal in de stad aan de bomen te hangen. Ook hebben wij in Grafton uiteindelijk de camping met de beste prijs-kwaliteitsverhouding weten te vinden.

De volgende dag zijn we weer alweer vroeg op pad gegaan. Iemand op de camping vertelde ons dat we Coffs Harbour moesten bezoeken, wanneer we hier langskwamen. Toen we hier met 100 km/u doorheen reden vonden we allebei dat dit wel weer genoeg was en besloten we door te rijden naar de volgende plaats. Hier kwamen we smiddags uit in Yamba. We zagen hier een gezellig marktje, maar dat feest bleek net over te zijn, dus helaas voor ons. Zowel Yamba als Angouri stonden bekend om hun stranden waar ervaren surfers hun trucjes lieten zien. Hier hebben we deze dan ook enige tijd aanschouwd. En we moeten zeggen.. Wij doen het ze niet na!

We besloten die dag om te overnachten in Nambuca heads. Ook dit is een klein plaatsje met een mooi strand. Nadat we eerst smiddags in het park geluncht hadden, zijn we dit strand maar op gaan zoeken. Uiteindelijk hebben we aan de waterkant nog maar even wat vitamine D opgedaan. We sliepen snachts bij Aukaka caravan park, een prima park voor een prima prijs.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Port Macquari, waar we het Koala hospital en een strawberry farm bezocht hebben. De strawberry farm viel ons alleen flink tegen.. We hadden ons hier zo op verheugd, omdat ze hier in Maleisië allemaal lekkernij hadden. Dit was hier niet het geval. Om half 2 vonden ze het wel welletjes en op iets van een lunch hoefden we niet meer te rekenen, werd ons bij binnenkomst direct gemeld.

We zijn hierop doorgereden naar Port Stephens en wel naar Hawks nest (wie kent het niet). Port Stephens zou DE plek in Australië zijn waar alle dolfijnen zich verstoppen, dus hier zouden we er dan toch echt een moeten spotten. Uitgerust met onze strandstoelen en verrekijker zijn we als echte dolfijnenspotters op zoek gegaan naar een mooie plek aan het strand. Hier hebben we ons geïnstalleerd op een verlaten strand en waren we er helemaal klaar voor.. Kom maar op met al die dolfijnen! Nadat we een flinke tijd onder het genot van een drankje aan de waterkant van het zonnetje hadden genoten, werden we toch wat onrustig.. Er moest er nu toch wel even een zijn gezicht komen laten zien, voor de zon onder ging. In afwachting hiervan hebben we maar een foto van een Pelikaan bij zonsondergang gemaakt.. en wie zagen we daar ineens op de achtergrond.. Flipper! Ze zaten er dus toch. Nu konden we ook deze op ons lijstje afvinken.. Op de terugweg vonden we nog een net echt lijkend zandsculptuur van een krokodil. Omdat het water omhoog kwam leek het of hij net uit het water kwam, heel gaaf. Iemand had die dag dus flink zijn best gedaan! Hierna zijn wij na ons avondmaal met een voldaan gevoel ons bed in gedoken.

De volgende ochtend stond Newcastle op het programma. Nadat we ons hadden laten informeren bij het Visitors Information Centre, zijn we op zoek gegaan naar alle highlights van Newcastle. Nummer 1 was de Prison Lock Up tentoonstelling waarin kunst werd getoond in een oud politiebureau. Dit leek ons wel interessant, alleen toen we er rondliepen bleek deze zogenaamde 'kunst' toch niet helemaal aan onze smaak te voldoen. Het politiebureau uit ergens begin 1800 was dan wel weer leuk om te zien. Het centrum van Newcastle zag er ook gezellig uit. Na de lunch zijn we naar Fort Scratchley gegaan. Deze bleek bijna te sluiten dus we hebben in sneltreinvaart nog even binnen gekeken. Hierna werd het inmiddels tijd om op zoek te gaan naar een slaapplek voor de nacht, want om 5 uur zijn de meeste deuren hier wel gesloten. Dit blijft vrijwel iedere dag weer een uitdaging voor ons.. Uiteindelijk hebben we deze nacht op een van de gratis campsites bij een tankstation langs de weg doorgebracht!
We zagen bij aankomst al wel een hoop truckers staan, maar dachten onze camper veilig op een afstandje daarvandaan te hebben geparkeerd, en met ons nog twee andere campers. Achter ons stond een soort losse olie tank, maar we hadden onze camper er al bewust een eind vandaan gezet. Eenmaal in diepe slaap werden we snachts rond twee uur wakker van een hard gebonk op de camper: JOO CAMPER MAN!! Wake up!...
Nog bijkomend van de schrik keken we uit ons raampje, toen daar inneens twee immense koplampen op een paar cm afstand binnen schenen
De man bleef ondertussen lekker doorroepen en bonken. De olietank werd blijkbaar opgehaald en de gigantische truck kon er niet tussen komen (we zijn natuurlijk de grote van Nederlandse vrachtwagens gewend en dachten dit past er evt makkelijk tussen, NOT).
Na ons onstuimige nachtje langs de weg zijn we weer op pad gegaan naar onze volgende bestemming, Manly beach!

Verslag uit: Australië, Grafton

Stephan en Natascha off to Australia!!

Sommige van jullie hebben ons er de afgelopen weken/ maanden ongetwijfeld al over gehoord.. (excuses voor deze vermoeiende verhalen, maar we zijn nu eenmaal enthousiast) Want ja, het gaat nu toch echt gebeuren, een droom die voor beide uitkomt, een illusie die werkelijkheid wordt.. Jawel, we reizen samen af naar Australië!!

We vliegen donderdag op Hongkong, waar we een stopover hebben van 7 uur. Hier zullen we misschien nog de stad bekijken (mochten we nog enigzins fiit zijn). Hierna vliegen we door naar Cairns, gelegenin het noorden en aan de oostkust van Australië. Daar verblijven we drie dagen in een hotel, waarna we onze hippie high top camper voor de komende 5 en een halve week op zullen halen!

Ja, je leest het goed, Stephan gaat camperen! :p
gelukkig hebben we hier allebei ontzettend veel zin in!
Met de camper gaan we de oostkust afrijden, om begin december te eindigen in Sydney. In Sydney zullen we ook met Liz (de zus van Steef) meeten, wat het extra leuk maakt!

Wat we verder precies gaan doen ligt nog niet vast. Natuurlijk hebben we genoeg ideeën en wensen, maar goede tips zijn uiteraard altijd welkom!
We zullen jullie de komende weken dus gaan vervelen met onze eindeloze avonturen, escapades en uiteraard wat foto's om jullie thuis jaloers te maken!

Wij hebben er alvast super veel zin in, rest mij nog te zeggen; veel lees en kijk plezier!

Veel liefs,

Stephan en Natascha